søndag den 20. oktober 2013

Start dagen I HIMLEN!


Jeg er nødt til at dele.
 
Verdens bedste start på dagen.

 Jeg er solgt (og har spist det hver morgen i 1 måned!).

 På trods af at jeg hver morgen skal stå 20 minutter tidligere op! (opskrift kommer i bunden)

Jeg har til tider en ret udfordrende mave (bl.a. pga. min dertil pådragede kroniske sygdom). Jeg har prøvet frøskaller, svesker og andre helseprodukter. Uden det store resultat. Jeg har prøvet Movicol som kan købes på apoteket, men som er medicin. Jeg er ikke så glad for at tage medicin….. Det kan være udfordrende når der kommer så meget ind og der så ikke kommer noget ud. Så ligner jeg hurtigt en der er gravid.

Jeg synes jeg lever ret sundt. Jeg kan til tider få mine sukker”crawings” – som jo bestemt er gift for min krop. Dem prøver jeg at skære ned på ;)

Jeg har spist forskellige morgenmåltider. Alt fra havregrød til A38 med frisk frugt og hjemmegjort müsli.

Men nu er jeg solgt. Jeg har fundet min gudemorgenspise. Et måltid der indeholder alt det rigtige, som mætter, holder maven i gang og smager så englene synger.

Det er en grød som indeholder både Hel Hirse og Rød quinoa og lidt havregryn (havregryn kan undlades hvis man lever glutenfri eller der kan bruges glutenfri havregryn).

Hirse indeholder flerumættede fedtsyrer, B-vitaminer og mineralerne jern, magnesium, kalium og fosfor. Fedtindholdet er højere end i andre kornsorter. Hel hirse er bedre end hirseflager. Jo mindre forarbejdet jo højere indhold af alt det sunde.

Rød quinoa er fuld af kostfibre og protein og har en nøddeagtig smag.

Fælles for begge dele er at de indeholder saponiner (bitterstoffer) og skal der for skylles i koldt vand før de koges.

Jeg serverer min grød med drys som jeg har kørt en tur i foodprocessoren som består af:

Hørfrø – Græskarkerner – tørrede dadler (jeg laver til 4-5 dage af gangen)

Derudover laver jeg en pæremos som udelukkende består af skrællede pærer som jeg koger, blender og sætter på køl. Den kommes ovenpå (her laver jeg også til 3-4 dage af gangen. Det kan sagtens holde sig i en bøtte med låg i køleskabet). Den smager himelsk dejligt sødt ovenpå grøden.

 Selve grøden består af (til 2 personer):

1 dl. Hirse

1 dl. Rød quinoa

3-4 spsk havregryn

Hirse og quinoa skylles godt i koldt vand. Hirse og quinoa bringes i kog (mindst dobbelt så meget vand) og tilsætter lidt salt. Når det koger skrues ned og havregryn tilsættes. Lader det stå og småsimre (mindst 20 min.) indtil quinoa’en og hirsen har åbnet sig (det kan ses når der kommer et hvidt ”bælte” på quinoa’en). Jeg tilsætter evt. mere vand undervejs. Grøden skal være fast, men ikke hård.

Server med det hjemmelavede drys og hjemmelavet pæremos (beskrevet ovenfor).

Velkommen i himlen og en FANTASTISK start på dagen (ifølge mig). PRØV DET!
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar