tirsdag den 18. februar 2014

At tale dårligt om andre, er en uærlig måde at fremhæve sig selv på!

Livet er forunderligt. Mennesker er en fantastisk opfindelse. Vi er SÅ forskellige og alligevel er der fællestræk. Nogle er meget positive af natur og andre er mere pessimistiske.

Jeg kan opleve at jeg bliver provokeret, når jeg hører andre tale dårligt, om andre. Om det så er fordi de går i anderledes tøj, har en anden holdning eller måske gør tingene på en anden måde. Det er helt slemt, hvis jeg så oplever at nogen taler dårligt om en eller flere personer til andre, men taler pænt til personerne selv. Så bliver jeg usikker. Usikker på hvor jeg har dem og hvad de virkelig mener. I bund og grund handler det vel om selvværd. Hvis nogen har behov for at tale dårligt om andre, så er det enten fordi de selv gerne vil have det, den anden har eller fordi de spejler sig i nogle af personens dårlige sider?!  Eller fordi de er usikre?! Jalousi?! Måske?! Folk kan have forskellige motiver. Det kan også være for at få sig selv til at fremstå bedre?

Jeg ved at alle gør deres bedste ud fra de muligheder de har. Det har vores forældre også gjort og det gør vi også selv. Jeg er ikke nogen engel. Jeg prøver at gøre mig umage. Umage i at være den bedste udgave af mig. Som menneske. Jeg prøver ikke at hoppe med på vognen hvis nogen taler dårligt om andre. Jeg kan da indimellem godt falde i. Bagefter har jeg det så rigtig skidt. En tilstand som jeg prøver at undgå!

Har faktisk lige haft snakken med min datter. Om hvor vigtigt det er ikke bare at sige ja, hvis nogen siger: synes du ikke også at XX er dum, irriterende eller lign. Selvfølgelig skal vi have vores forskellige meninger. Og selvfølgelig skal vi have lov at have et synspunkt. Det er dog stadig rigtig vigtigt, at tænke over hvorfor personen gør og handler som de gør. Der kan faktisk være en grund til det. Husk at vores børn, de hører også hvordan vi taler – om andre. Hvis de hører at vi taler bag ryggen om andre, så gør de det også!

Ærlighed er meget vigtigt for mig. Hvis jeg har gjort noget dumt, så vil jeg da rigtig gerne have det at vide. Fremfor at høre det fra en anden part eller en hel tredje som har hørt andre tale om det! Jeg øver mig også selv i at sige tingene direkte til folk. Det kan være svært, især hvis det er et ømtåleligt emne.

Mærk efter og tænk. Taler du godt om andre? Eller er du den der ser fejlene og andres mindre gode sider fremfor de gode. Siger du tingene direkte eller taler du bag ryggen om andre? Hvis det er tilfældet, så prøv at ændre adfærd. Prøv at se tingene i et andet perspektiv. Følelsen af ægte ærlighed vil give større selvværd og gøre os alle til bedre mennesker! Husk vi er alle forskellige og har forskellige udgangspunkter til at handle som vi gør.

Prøv at tænk en ekstra tanke, hvis du har til vane at tale dårligt om andre. Hvad får du ud af det. Gør det dig til et bedre menneske? Fremstår du bedre? Mønstrer tager tid at ændre, men øvelse gør mester. Jeg tror på karma. Det jeg siger og giver ud, kommer tilbage til mig! Så jeg gør mig umage.

Amen!
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar