fredag den 14. februar 2014

Den RØDE tyr er CULT! (men også dødfarlig)!

Som up-coming teenage mor, har vi mange forskellige snakke herhjemme. Heldigvis har vi åbent forum, som vil sige, at vi kan tale om alt.

Lige pt. er det igen - energidrikke. For et halvt år siden var det meget hot fra min søns side, på trods af at han aldrig havde smagt en energidrik. Blot observeret at flere og flere gik med disse drikke i hånden. RedBull, FaxeKondi Booster, Monster og Cult er blot nogle af de mange mærker på markedet. Jeg gik dengang ned i supermarkedet med begge børn og vi valgte en energidrik som vi købte. Da vi kom hjem delte vi den op i 3 glas og smagte. Vi havde forinden talt om at der er koffein i og de fordele og ulemper der er ved disse drikke. Jeg tror på kommunikation fremfor forbud.
Min datter tog en lille slurk og gik straks i "Maude" tilstande og måtte ind og ligge sig. Min søn drak det hele, men blev enig med sig selv om at sodavand smagte bedre. Jeg selv synes at det smagte vildt kemisk.

I dag kom talen så igen på energidrikke. Bl.a. fordi mange kendte i tv, drikker et par RedBull til morgenmad sammen med en crossaint. Alle ved at ingen bliver sund af at leve af hvidt brød og sukkervand.  
Det skriger til mit moderlige hjerte at børn får lov at drikke disse energidrikke. Især når jeg læser om lægers advarsler, ernæringseksperters opråb og ikke mindst ser, hvad der rent faktisk er i af kemi, i disse drikke!

Bevares, der er ikke nogen der dør af at drikke en enkelt engang imellem og dog. Hvis du går med et hjerte der er lidt skøbeligt, uden at vide det kan det have fatale følger. Hvis du vælger at indtage en energidrik inden træning kan det også være død farligt. Hvis man belaster kroppen, mens man har en heftig mængde koffein i blodet, kan det udløse hjertestop, især i varme omgivelser. Det gælder også stress og energidrikke.
Der er flere unge mennesker der er døde af indtagelse af engergidrikke, da alkohol og energidrikke også kan give hjertestop.

Jeg ved godt at vi bliver bombarderet med at nu kan vi få den ene sygdom efter den anden hvis vi står på et ben og rækker tunge, men lige med energidrikke, er der så mange tilfælde hvor det er gået galt. Og hvorfor skal BØRN indtage disse drikke?! De har da energi nok i forvejen, ellers send dem på en løbetur eller dyrk fast motion! Motion giver energi!
Jeg selv ligger inde med en kronisk sygdom som ikke kan helbredes. Som man ikke ved hvorfor og hvad den kommer af. Det er vigtigt for mig at leve hver dag og passe godt på mig selv og mine børn! Derfor forstår jeg ikke hvor behovet for energidrikke kommer fra. Vi har levet fint uden indtil nu og der kommer flere og flere dødsfald af samme grund.

Så LA’DA’VÆR! Pas på jer selv og jeres børn!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar