mandag den 3. marts 2014

Karma - vil kysse dig!

Jeg bruger en del tid på frivilligt arbejde. Jeg tror på karma. Det jeg giver ud, kommer tilbage til mig. Måske i en anden kontekst. Jeg bliver glad af at give og det giver bestemt også mig noget. At inspirere andre. Til at se livet fra en anden vinkel. At selvom vi møder modgang, så gør det os stærkere. Oftest ihvertfald.
Forleden dag havde jeg 4 studerende hjemme hos mig. Det har jeg haft mange gange og jeg byder dem gerne ind i mit hjem til kaffe m.m. De skulle skrive en opgave om sclerose og den ene havde tidligere hørt et af mine foredrag, som havde sat spor hos hende. Jeg fortæller om livet med en kronisk sygdom som sclerose. De sidder ofte med store øjne og blafrende ører. Jeg har mange ting med i bagagen, som mange andre ikke har. Dog har alle i min alder ofte en eller anden ting, som de er udfordret af. Eller nogle af deres kære.

Ofte bliver jeg spurgt om ikke jeg får noget for det. Om det virkelig kan passe at jeg gør det gratis. Det gør jeg. Med glæde. Det er nok for mig, når de siger at de kunne bruge flere dage på at høre på min historie. At jeg har givet dem noget at tænke over. At de pludselig ser tingene i et andet perspektiv. Når jeg ser at jeg har stoppet mobberi af et barn i en skole. Ved oplysning. Så jeg får bestemt også noget ud af det! Nogle gange oplever jeg at en begynder at græde, så kan man tale om at leve sig ind i det. Efter et foredrag modtager jeg varme knus, søde ord og tilkendegivelser. Det kan jeg leve længe på. Så har jeg gjort en forskel!

Jeg ved jeg har en levende måde at fortælle på. Jeg har mange oplevelser, som lige får dem til at synke en ekstra gang og ofte bruger jeg humor, når jeg fortæller om nogle af de skræk senarier jeg har oplevet. Jeg ser på alle som lige. Der er ingen, der er mere end andre. Jeg kan bestemt godt blive facineret af mennesker der har udrettet noget og som så giver en masse videre til andre. Sådan vil jeg også være. Jeg vil gerne gøre "det der ekstra", som de ikke regner med. Overraskelser og AHA oplevelser.

Jeg tænker meget over at give noget videre. Både til mine børn, min familie og omgangskreds. Men bestemt også til alle andre. Både dem der bruger tid på at komme og høre mine foredrag, men også til den hjemløse på gaden. Jeg har ikke alverdens midler til at give økonomisk, men jeg giver så af min tid, historie og oplevelser. Nogle gange skal der ikke så meget til.

Det giver SÅ meget at lave frivilligt arbejde. Prøv det! Der er snart en stor indsamling på vej til fordel for mennesker med sclerose. Du kan bidrage med et par timer som frivillig, ved at hjælpe med at sætte indsamlingsbøsser op i forretningerne. Se mere her:

https://scleroseforeningen.dk/frivillig

Det du giver - kommer tillbage til dig!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar