tirsdag den 8. juli 2014

Fordomme - For dumme?! Er det det samme?

Vi har dem alle.

Fordomme.

Jeg selv bilder mig ind, at jeg er blevet meget mindre fordomsfuld med årene. Det er en af de kvaliteter jeg har fået med mig kva min sygdom. At jeg ser anderledes på mange ting og er blevet meget mere rummelig. Nu har der lige været et skriveri med hvem der vil sidde ved siden af en spastikker. Jeg vil gerne! Jeg har selv været hjælper for en yderst intelligent pige, som både savlede, pruttede og spjættede med arme og ben. Men hun var super klog. Hun havde mange tanker om livet, politik m.m. Jeg kunne have nogle fede samtaler med hende. Meget federe samtaler end med mange andre.

Fordomme er mange ting. Jeg har dem selv og tager mig selv i at tænke tanker, som jeg faktisk ikke synes er helt ok. Det er her magien opstår. For så er jeg bevidst om mine tanker/handlinger og kan gøre noget ved dem.
Jeg prøver at opdrage mine børn til at have så få fordomme som muligt.
Jeg kan se og høre at der findes mange børn, som har rigtig mange fordomme. Og hvor kommer de fra – HJEMMEFRA. Fra forældrene eller fra de samtaler der ikke bliver talt i hjemmet! Jeg prøver at fortælle mine børn at de ikke skal hoppe med på vognen når en ven eller veninde siger ”synes du ikke også at xx er dum/grim/går i det forkerte tøj” eller lign. At de lige skal mærke efter og  sige deres mening eller at det ved de ikke. Også selvom det måske ikke altid falder i god jord.

Jeg ser og hører mange voksne med rigtig mange fordomme. Og hvem har egentlig ret til at dømme andre? Vi er alle vokset op med janteloven. Nogle lever mere efter den end andre, men skal vi helt ærligt ikke lade der være plads til alle mennesker. Uden at dømme eller at have for mange fordomme. Hvis du bliver opmærksom på, hvor mange fordomme du har i løbet af én dag, kan det rent faktisk være at du bliver overrasket, og kan handle på dem. Jeg tror helt og fuldt på at jo færre fordomme vi har, jo rarer mennesker er vi at være sammen med! Der er ingen der har lyst til at være sammen med nogle der brokker sig hele tiden, eller som placerer skyld/ansvar hos alle andre. Nogle mennesker tror de er helt uden fordomme og siger de er det, hvorpå deres næste sætning er fyldt med fordomme. Alle har dem, nogle bare meget mere end andre.
Det er her vi skal kigge indad!

Så lad der være plads til drankeren på bænken (det kan rent faktisk være at han er i dyb sorg?)
Lad der være plads til den handicappede (han/hun har ikke selv valgt det)

Lad der være plads til pigen hvor mærkevarer er det vigtigste i hele verdenen (det har måske stor værdi for hende)
Lad der være plads til ham den langhårede, alternative mand, der går i sharon og altid dufter af røgelse (Han har måske kvaliteter og livssyn, som du kan lære noget af)

Lad der være plads til ham der altid sidder hos bageren, med armbånd og bryster i blusen (han føler sig måske fanget i den forkerte krop)
Lad der være plads til dem der ændrer navn, fordi de måske altid har været ked af det de havde (det kan være at de bliver gladere mennesker)

Lad der være plads til hende der får lavet nye bryster (hendes selvværd stiger måske og hun blomster op)
Lad der være plads til alle…. Uden fordomme – så vil verdenen være et meget bedre sted at være!

Og så kunne man jo sige:
Lad der være plads til alle dem med alle fordommene. Og ja – dem skal der også være plads til, jeg tror bare at de ville få meget mere ud af livet ved ikke at have alle de fordomme og deres omgangskreds/børn vil heller ikke blive trukket med ind i det edderkoppespind. Fordomme hæmmer både en selv og andre!

Jeg prøver at undgå mennesker med for mange fordomme. Jeg bliver træt, ked af det og i dårligt humør. Egentlig skulle jeg jo ikke lade mig påvirke af det, men det gør jeg. Derfor vælger jeg det fra.
Slip fordommene og se situationen/handlingen/mennesket bag i stedet. Det kan være at vi rent faktisk bliver klogere!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar