onsdag den 19. november 2014

Let's talk about 6

Vi skriver 2014 (snart 2015) og jeg oplever at sex stadig er tabu. Tabu at tale om, selvom det er noget de fleste gør (håber jeg da). Jeg synes at sex næsten er på linje med de basale behov som søvn, mad og drikke. Jeg skriver næsten, fordi du kan godt overleve uden sex. Du bliver måske ikke så behageligt et menneske at være i nærheden af, men det kan godt lade sig gøre.

I dag tales der ikke ret meget om sex. Vi ser det godt nok i fjernsynet, bladene m.m. men ellers er det ikke noget der bliver talt om. Det at tale om sex, så mener jeg ikke, at når vi møder en bekendt på gaden, der spørger hvordan det går, at vi så skal sige: "Det går sgu egentlig meget godt. Sjovt nok du siger ”går” fordi har du lagt mærke til at jeg går lidt underligt. Det er fordi min partner og jeg havde sex på 55 forskellige måder i går og med de sjoveste apperater". Altså det bliver måske lige ”too much information”. Jeg mener at sex er tabu – i mange parforhold. Mange lader sig ”nøjes” med det der er vanen, hvorimod det måske kunne være et festfyrværkeri, hvis forventningerne blev afstemt?! Hvorfor nøjes?!

Der er faktisk mange der har et sexliv der ikke fungerer. Det er et ømtåleligt emne at tale om. Også med sin partner. Sex er vigtigt. Jeg synes sex er vigtigt. Det er det der adskiller en partner fra eksempelvis en bedste ven. Jeg ved godt at nogle lever i et åbent parforhold eller er swingere, men størstedelen er dog stadig 1 til 1. Jeg blev så glad da jeg så Nyhedsbrevet ”Lev med Sclerose” og temaet var sex. En ung mand har skrevet ”at det føles som om noget af manddommen forsvinder”, når han havde svært ved at få rejsning. Det tror da pokker. Det er jo mandens bevis på lyst! Lyst til hende (eller ham). Hvordan mon ikke også pigen har det. Stå der i sit fulde flor og så er der bare ingen reaktion fra manden. Hvordan bliver hendes selvværd ikke. Hun vil tro det er hende der er noget galt med! Hurra, for at han står frem og italesætter udfordringerne!!

Så snart det bliver italesat, så er det ofte ikke noget problem. Bevares, noget af det impulsive forsvinder, når han siger ”Baby om halvanden time, så ligger du klar inde på sengen”, hvis han skal have medicin for at få rejsning. MEN der findes hjælpemidler. Masser af hjælpemidler. 

Ved siden af denne artikel med den unge mand, var der en stor artikel om penispumper. Hold nu op et aggregat….. Det ligner sådan en jeg havde modellervoks i da jeg var barn, hvor man kunne trykke det ud i pølser.  IGEN hurra, for åbenhed og oplysning. Tænk hvor mange der har svært ved bare at bestille tid hos lægen ang. dette og ikke mindst få det sagt. Jeg siger så heller ikke at vi skal tale om det hele tiden og under hele forløbet ”Ja, skat – lidt til højre, ej det var for langt, lidt højre oppe og hvis du så nulrer min øreflip samtidig og kører fingeren ind imellem mine tæer. Dernæst ……..” ej, slet ikke, for det ender da med at den ene bliver kvalt med en strømpe i munden. Men tal om forventninger, lyst, fantasier, eksperimenter, gør noget sammen som kun i to har gjort o.s.v.

Samtidig læste jeg en artikel om hvor godt sex er for helbredet. Hvor mange sygdomme det kan holde for døren. Det er der jo ikke noget nyt i, men det er jo total win/win. Nogle bilder sig måske ind at en gang om måneden er rigeligt, men er det det? Måske for nogle? Jeg vil ikke sætte tal på, men jeg er sikker på at jo mere du holder ild i lagnerne, jo bedre har du det med din partner. Bryd vanerne, gør noget vildt, eksperimenter og som en sexolog for nyligt sagde til mig: Lad din partners krop være en legeplads…… Fantastisk. Der skal da både være ballongynger, vandrutchebane, trampoliner og racerbaner. Det kræver dog to til tango. Begge skal være indstillet ellers så dør den og det tror jeg også parforholdet gør.

Sex burde være et hjælpemiddel. Ja det synes jeg faktisk. Til mennesker der ikke kan selv. Der burde i hvert fald være tilskudsregler, til at få sex. Nuvel, det er ikke det samme som intimiteten med en partner som man elsker, men forløsningen for en spastisk lammet eksempelvis, kan være lige så vigtig. Jeg tror mange smerter og mentale forstyrrelser kunne afhjælpes med sex engang imellem, for personer med et stort fysisk handicap.

Sex, kærtegn og nærhed – er der noget bedre at dele med et menneske man elsker?!

1 kommentar:

  1. Så vigtigt et emne. det kan ikke blive taget ofte nok op. :-)
    Prøv at se filmen "The Sessions" den er sååå relevant. og ret fantastisk.
    Synes ikke selv jeg er berøringsangst for at tale om sex og har også et naturligt forhold til at tale med begge mine piger om sex. Vi har kun de tabuer vi selv skaber. Så skønt at du også sætter focus på emnet. Krams til dig <3

    SvarSlet