mandag den 22. december 2014

Skilsmissejul uden mangler!

Min datter blev spurgt af sin sidekammerat i skolen,  om ikke hun synes det var hårdt at skulle holde jul. Min datter kiggede undrende på hende, hvorpå hun spørger hvad hun mener. At hun skulle undvære enten mor eller far. Hun sidder som et stort spørgsmålstegn.

Det har hun eller hendes bror aldrig oplevet. Selvom hendes far og jeg er skilt. Vi har hvert år holdt jul sammen efter vores skilsmisse.  Det værdsætter jeg. Sidste år var min kæreste sågar med hjemme hos min eksmand juleaften.
I år skal jeg holde jul. Her i min lejlighed. Hele familien kommer. Både min kæreste, hans forældre, min eksmand og hans far og mine forældre. Og vores 2 børn selvfølgelig.
Jeg inviterede også min eksmands kæreste og hendes børn, men de havde andre aftaler. Jeg ved godt at vi er privilegeret. Vi har taget valget at det skal fungere og det er faktisk ikke så svært, når vi begge gør en indsats.

Det lyder rosenrødt og sukker sødt og det er det på sin vis også. Jeg er taknemmelig over at vi har så godt et samarbejde og respekt for hinanden. Men bag et godt samarbejde og en respekt for hinanden, ligger der også et stort arbejde. Der skal sluges nogle kameler,  indgås nogle kompromiser og andre gange må ordet "pyt" bruges ofte.
Dog er det hele arbejdet værd, når jeg ser lyset i mine børns øjne, når de ser hvordan mor og far sagtens kan kramme, give kindkys,  låne hinanden ting og drikke kaffe sammen.
Sådan burde alle børn af skilsmisser opleve verden. Uden slåskampe, statsamt, manglende respekt og ingen samarbejde.
Vi som voksne mennesker skal vise vores børn vejen. Hvordan de omgås andre mennesker og ikke mindst behandler hinanden. Det vi gør, gør vores børn også. Den måde vi omtaler andre, det hører vores børn og de ser og hører mere end vi tror de gør.

Jeg glædes over at mine børn både har deres mor, far og alt det andet ekstra bonus der følger med. Selvom mine børn skulle opleve en skilsmisse, så har de trods alt fået det bedste af det hele.

Glædelig jul og jeg håber at alle går julen igennem med respekt for hinanden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar