søndag den 18. oktober 2015

DYT DYT - vil du byt!

Jeg er ikke god til brok, beklagelse og selvmedlidenhed. Jeg synes vi skal have fokus på alt det gode, alt det vi kan og mindre brok. Når det så er sagt, så kunne jeg godt tænke mig at kunne bytte krop med nogle personer engang i mellem. Mest med de der typer der siger, du fejler da ikke noget, du kan det hele og du ser da helt frisk ud. Jeg gør en indsats. En stor en hver dag. Det gør også at jeg ikke har så meget overskud til sociale arrangementer, som så mange andre. Jeg prioriterer. Hver dag. Jeg brokker mig ikke. Ikke engang mine aller nærmeste hører mig beklage mig. Jow når jeg har så ondt at jeg næsten ikke kan gå, så ses det i hvert fald. Jeg er ikke superwoman, og jeg ønsker ikke at fremstå sådan. Jeg selv bliver tricket af personer som altid brokker eller beklager sig. Det får mig til at gå i den helt anden grøft og bliver mere stædig og arbejdsom. Det kan godt være at der er gemt et eller andet i den adfærd som der måske skulle kigges på, men lige pt. lever jeg fint med det, som det er. Det eneste er at jeg kan blive meget træt og til tider en smule irriteret på mennesker jeg ikke kender som skal gøre sig klog på mig og min sygdom. Jeg forlanger ikke at andre skal kunne forstå, men måske bare en eller anden form for empati. Som i dag. En beboer et par huse væk fra vores nye hus tropper op mens vi går og arbejder i forhaven. Hun vil hilse på og bliver hængende i et godt stykke tid. Så spørger hun hvad jeg laver siden jeg kører rundt i sådan en stor bil. Jeg fortæller at jeg er på førtidspension. Hun spørger så hvad jeg fejler og jeg svarer. Så spørger hun om man så har brug for at køre i sådan en stor bil når man har den diagnose. Jeg svarer nej, det behøver man ikke, men at jeg har siddet i kørestol. Hun måler mig med øjnene og siger "Jamen - du går jo her og arbejder". Jeg forklarer at min sygdom varierer meget og er meget uforudsigelig. Jeg blev pludselig meget træt - både af at jeg følte jeg skulle retfærdiggøre overfor hende hvorfor det ene og det andet. Samtidig ville jeg ikke forklare hende at de kræfter jeg bruger i dag, har jeg mindre af i morgen og i øvrigt har ligget med ondt i ryggen de sidste dage! Jeg kender hende ikke og havde egentlig ikke behov for at forklare mig. Jeg kunne nok have taklet det anderledes og svaret på en anden måde, men nogle gange bliver jeg bare taget med bukserne nede. I sådan et tilfælde ville jeg gerne bytte krop med hende for en dag - eller i øvrigt blot tilbyde hende at have min krop en enkelt dag, for hendes behøvede jeg ikke...... Så kunne min sjæl tage på wellness imens. Så ville hun nok forstå. Jeg ønsker ingen ondt, blot mere empati og oplysning!

2 kommentarer:

  1. Det hedder det ikke, du.

    Dronningens gardere står tæt over for hinanden, næse ved næse, ved vagtskifte og den ene siger: "Dyt dyt, ska vi byt?... og den anden garder svarer: "båt båt, det kan vi godt"

    Men bortset fra det skal vi, os der er lidt anderledes, sgu ikke findes os i det du beskriver. Gu ska vi ej!
    Men du har muligvis provokeret omgivelserne ved at have været i bad, smart tøj, stor flot bil og udstråling, som omgivelserne misunder dig. Kvinder er kvinder værst, tro jeg det hedder???

    Hvad bilder du dig ind og se godt ud? Hvorfor er du ikke bare grim og ussel at se på? Du er jo på overførelsesindkomst, som det kaldes i dag.

    Men uvidenhed er meget stor i dag. En ung mand jeg har hjulpet lidt på vej, bla gennem et par ulovlige sygedagpengestop tilbagemelder til mig, at under det første møde med Rehabiliteringsteamet spørger den "Koordinerende sagsbehandler" om sclerose egentlig er en alvorlig diagnose?

    Spørgsmål stillet af en professionel, der i stor grad har indflydelse på menneskers økonomiske og sociale fremtid.

    Men raske mennesker der ikke har den indsigt og erfaring med sygdom eller svært handicap har jo ikke været inde i de "rum" som vi befinder os i.

    Du kan eksempelvis se, at selv Sundhedsstyrelsen bruger ord, om dig og mig og alle vores forskellige "kollegaer" som "Sygdomsbyrde"

    Føler du, at du er en byrde? Hvis ikke, så er du bare syg og ikke en byrde.

    Sygdomsbyrde? Hvem er vi en byrde for? Økonomien vel? Men betaler du ikke skat? JO JO men du er en byrde...... en sygdomsbyrde.

    Ingen omtaler de banditter der har suget 6 - 7 milliarder ud af SKAT, som en byrde. Røverbyrde.

    For mit eget vedkommende har jeg en gang og adfærd, som berettiger mig til formand for gaggede gangarter.

    Så hvad andre mener om din og min sygdom er jeg så kold i r... over så selv en isbjørn ville fryse.

    Men når raske politikere begynder at kalde unge mennesker, der kræver specialundervisning, for Gøgeunge-agtige så går jeg i krig imod disse tåbelige udtryk raske tillader sig at bruge, over for ikke-raske medmennesker.

    Men raske mennesker, som du beskriver, der ikke har prøvet en scleroseramt`s udtrætning vil aldrig forstå. Vedkommende tror sikkert også at din invalidebil er noget du får udleveret gratis ved Hjælpemiddelcentret.

    Men som mit første barnebarn siger til mig: Farfar jeg kan godt li dig!

    Så er livet jo skønt, men Gøgeunger skal de s.. ikke have lov til at kalde os.

    Her ser du lidt dokumentation på mine påstande om ord der kan såre:
    http://www.k10.dk/showthread.php?t=32591 herunder Gøgeunger, som udsuger budgettet.
    Så kære Lailasilke.

    Forestil dig en Verden, uden dig og mig!

    Det ville være en trist Verden og mange mennesker ville savne os.

    Nyd dine øgler og bliv aldrig taget med bukserne ned.

    Bedste hilsner
    Peter

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha Ha Peter! Jeg er vild med dig :) Jeg har i dag trukket bukserne op under brysterne og snøret dem godt ind med et bælte ;) TAK!

      Slet