lørdag den 2. januar 2016

Jeg føler mig ikke bedraget.......

Det var med en klump i halsen, en tåre i øjenkrogen og en anelse stolthed da DR´s nye dramaserie rullede over skærmen i går aftes. Mest af alt fordi det var som at se og genopleve de svære tider jeg selv har/har haft med sclerose. Stoltheden over at Line og Thomas gengav følelsen så troværdigt, at jeg kunne få tårer i øjnene. Jeg har haft de to skuespillere under mine vinger, for at informere dem om sclerose. De har begge været meget videbegærlige og arbejdsomme. Line har gået rundt i min lejlighed med en svømmefod på den ene fod. For at få fornemmelsen af at have dropfod og løfte i hoften ved gang. Et typisk tegn ved MS. Thomas var meget inde på de pårørende og de var sågar også hjemme ved min eksmand for at høre omkring følelser og ansvar som pårørende. Jeg havde dem begge med nede i vores lokale indkøbscenter Sillebroen, hvor jeg havde samlet vores netværksgruppe på ca. 15 personer med sclerose i meget forskellig stadier. De (Line Kruse og Thomas Bo Larsen) er klædt rigtig godt på. Både angående det fysiske, men også omkring det kognetive ved sclerose. Da jeg forlod centeret sammen med Line og Thomas, så gik hun som om hun havde en svømmefod på. Dropfod og løftede i hoften. Hun kunne godt have narret mig til at tro hun havde sclerose. Hun var ligeglad med at folk kiggede. Hun ville vise om det var troværdigt og øve sig. Ret tankevækkende, eftersom jeg virkelig prøver at skjule når jeg har "dumme" ben. Nu handler serien jo ikke kun om sclerose. Sclerose har fyldt en del i første afsnit eftersom Line har et attak og er Thomas' kone. Samtidig vil der altid være nogen der ikke synes det er gengivet som de ønsker. Det handler dog ikke om hvordan sclerosen er eller blive gengivet. Vi er 13500 i DK der har sclerose og der er ikke to tilfælde der er ens. Eftersom det er mig der har klædt dem på, så har jeg selvfølgelig taget udgangspunkt i mit eget forløb. Dog har jeg viderebragt mange oplysninger som jeg ikke har eller gør brug af. Eksempelvis medicin. Jeg har også efterfølgende haft korrespondance med Line, da det var utrolig vigtigt for hende at være så troværdig som muligt og vi har bl.a. talt om træthed, roden rundt i ord og det at det kan være svært at huske. Jeg kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet, da jeg så scenen hvor hun var stået op og havde lavet mad. Helt stolt. Thomas bliver rørt og efter maden sidder hun og hænger på sin arm hen over bordet og er helt smadret. Der er SÅ mange episoder og gengivelser som er spot on. Jeg må indrømme at DR og skuespillerne virkelig gør en indsats for at leve sig ind i rollen og blive den de spiller. Jeg skal mødes med Line på mandag og jeg glæder mig som et lille barn. Jeg glæder mig til at give hende et kæmpe kram og sige TAK! Tak fordi hun er så troværdig! Jeg glæder mig til at følge serien og har alligevel også lidt knuder i maven. Det er hårdt at se og genleve de svære tider. Samtidig kan jeg også trække på smilebåndet over at de har taget SÅ meget udgangspunkt i vores dialog. Jeg er glad og stolt - også fordi at der bliver sat fokus på sclerose. Det kan kun skabe mere forståelse. Det håber jeg i hvert fald.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar