torsdag den 6. april 2017

Børns værdier gør dem til lækre voksne

I dag havde jeg en masse tanker om værdier. Både mine egne, men mest af alt hvilke værdier jeg vil give videre til mine børn. Herhjemme har vi ikke voldsomt mange regler. Vi kan være ret fjollede når vi spiser og generelt lave masser af fis og ballade i alle situationer. Dog er det vigtigt for mig at mine unger siger tak, hvis de modtager noget. Det er vigtigt at de hjælper til, både når de er ude og hjemme. Det er vigtigt at de viser omsorg og har empati når nogle har det svært. Det er vigtig for mig at de ikke dømmer ved et førstehåndsindtryk. Det er vigtigt at de ikke taler dårligt om andre, men at de lærer at vi alle har forskellige udgangspunkter. Det er også vigtigt at de lærer deres egne grænser for hvad der er ok og hvad der ikke er. At de kan sige fra - helst på en ordentlig måde. Det er vigtigt at de er små mennesker med hjertet på rette sted. Her har vi som forældre en kæmpe indflydelse. F.eks. skal min søn i aften til skolebal. Han går i 8. klasse og til næste år er det hans sidste skolebal på den skole. En fantastisk skole til og med. Han startede på den skole i 2. klasse og lige fra første skolebal har jeg insisteret på at han skulle have en blomst med til sin dansepartner! Det syntes han var mega pinligt, men jeg holdt fast. Han skulle til og med selv ned og vælge den og have nogle tanker om hvilken pige der skulle have den. Det har været alt fra gerbera i forskellige farver til en kæmpe solsikke. I mange år var han den eneste af drengene fra klassen der kom med blomst til sin dansepartner. Men pigerne VIDSTE at hende der skulle danse med Pelle, fik en blomst. Jeg hørte til og med ved en tilfældighed en pige udbryde "aij hvor er du heldig at skulle danse med Pelle, så får du helt sikkert en blomst". De sidste par år er der flere drenge der har haft blomster med og Pelle har også selv de sidste par år, husket på at han selv skulle vælge blomst, gøre sig tanker om hvem der skulle have den m.m. I år har Pelle valgt en stor flot hvid rose der hedder Norma Jean (Marilyn Monroe), som dufter helt fantastisk. Han skal danse med en høj, smuk, lyshåret pige. Jeg er stolt - en dreng med tanker og gode værdier!

3 kommentarer:

  1. Så smukt - pass it on... mine drenge får, og har fået samme "manifest" uden krav om andet end : at være gode mod andre, aldrig lyve og stjæle, deltage og gøre en forskel når de kan, at de altid kan hente trøst og opbakning hos den "gamle" far. Blomster spirrer når vi (os forældre), viser vej, giver dem - så kommer de blomstrende historier - og jeg kan jo om nogen, godt forstå de unge piger, smækkes din søn..... han har jo fået en gave i livet. En blomst.... nurhhhh - så smukt. Dans med ham !

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din fine feedback! Jeg er fuldstændig enig. Vi danser og spiser fredagsslik på en onsdag. Det er vigtigt for mig der er plads til fis og ballade og når grundværdierne er i top, så glædes jeg hver dag. Der er så uendeligt meget at være taknemmelig for - også de små ting. Det lyder som om du også har nogle lækre børn med gode værdier! TAK 😊

      Slet
  2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet